Het geheim van de aandachtsbatterij
Te druk en daarom weinig plezier in je werk? Auw. Er is een manier om dit te voorkomen. En aanbevelingen om als pedagogisch professional de kinderen rustig te houden wanneer er meerdere dingen tegelijkertijd om jouw aandacht vragen, zijn er ook.
“Heel eerlijk? Ik ben de laatste tijd vooral geïrriteerd omdat de kinderen zich misdragen”. Tijdens een coachingstraject bij een kleine kinderopvang organisatie deelt één van de pedagogisch medewerkers openhartig haar verhaal. “Oke, vertel eens,” zeg ik, “wat was de situatie en hoe voelde jij je op dat moment?’.
We zijn allemaal net mensen
Er volgen verschillende voorbeelden en wellicht herken je ze wel als je de situaties leest. Net op het moment dat het tijd is om de baby de fles te geven, duiken de andere kinderen op elkaar en trekken ze elkaar aan de haren. Of er ontstaat een ruzie, precies tijdens de overdracht. En op het moment dat je een stapel borden in je handen hebt voor het eten, klimt de dreumes op een van de kastjes.
Typische momenten waarop je niet op meerdere plekken tegelijk kan zijn. Momenten die voor irritaties kunnen zorgen. Tenslotte zijn we allemaal net mensen.
Gedrag is nooit zomaar, er zit altijd iets achter
Geen enkel kind is voor de lol vervelend of onrustig. Er schuilt altijd een behoefte achter. Soms zelfs meerdere behoeften. De meest voorkomende behoeftes bij kinderen zijn aandacht, structuur en duidelijkheid. Door in te spelen op de behoefte, ben je in staat om een rustige(re) groep te creëren. Een groep waar iedereen, zowel kind als pedagogisch professional, zich beter in kan ontwikkelen en functioneren.
Aandacht
Hoe kan je een kind aandacht geven terwijl jij druk bezig bent met andere dingen? Ik hoor je denken: dat gaat niet. Maar is dat wel zo? Aandacht zit tenslotte ook in kleine dingen. Even kort oogcontact, is ook aandacht. Een glimlach is aandacht. Het kost jou slechts een paar seconden maar voor de kinderen is gezien worden heel waardevol.
Volgens de Pikler methode ontwikkelen kinderen zich het beste wanneer zij zich veilig en vertrouwd voelen. Door even een moment van contact, laat je de aandachtsbatterij van het kind op waardoor het de veiligheid voelt om zich vrij te ontwikkelen. En met die zekerheid zal het kind rustig gaan spelen wanneer jij de fles geeft, voorbereidingen treft of de overdracht doet.
Structuur en duidelijkheid
De welbekende kloof tussen weten en voelen. Loop jij wel eens een ruimte binnen waarin je direct merkt dat er iets niet klopt? Er hangt een vreemde sfeer maar je kan er maar moeilijk je vinger op leggen. Kans is groot dat je onrustig wordt. Kinderen hebben dat maal tien. Onduidelijkheid maakt kinderen onrustig. En onrust zorgt voor vervelende situaties.
Vertel de kinderen daarom altijd wat jullie gaan doen, zodat zij zich hierop kunnen voorbereiden. Bijvoorbeeld: “ik ga de fles geven. Dat doe ik daar op de bank terwijl jullie hier met de blokken spelen. Als de fles op is, kom ik weer bij jullie kijken”. Nu ze weten wat er gaat gebeuren, is er sprake van structuur en duidelijkheid en kan jij rustig doen wat je moet doen.
Effectief meegaan in de behoefte van het kind
Kinderen spiegelen. Ze laten ons prachtige dingen zien. Mits we daar goed naar kijken. Ga mee in de behoefte van het kind en stap niet in de valkuil door aan te nemen dat ze je wel begrijpen. Door mee te gaan in de behoefte, kan je kinderen helpen in plaats van je irriteren aan hun gedrag. Een effectieve manier voor het creëren van rust en het voorkomen van het verliezen van werkplezier.
Dus komt er weer een druk moment voor je aan? Denk dan goed aan het opladen van de aandachtsbatterij, het aanbrengen van structuur en zorg voor heldere communicatie. En die rustige groep met kinderen die spelen en ontwikkelen? Die is voor jou!