Het spiegelen van kinderen helpt bij het wenproces
Daar zit de kleine dreumes dan. Voor het eerst op de Kinderopvang. Er gaat van alles door het koppie heen. Waar ben ik nou weer? Wie zijn dit allemaal? Wat is dat voor geluid? En geur? Oftewel, het wennen is begonnen!
Elk wenproces verloopt anders. Waar het ene kind zich rustig laat troosten, klimt de ander zo snel mogelijk weer van je schoot. En bij weer een ander mag je zelfs helemaal niet in buurt komen. Als pedagogisch medewerker speel je een belangrijke rol bij het wennen van het kind. Hoe help je een kind die moeite heeft met wennen?
Uitrazen in de supermarkt
Een van de manieren om een wenkind te helpen, is door te spiegelen. Ken je de reclame van Vicks? In het spotje zijn moeder en kind in de supermarkt. Terwijl moeder in de weer is met haar neusspray, is het kind alles uit de schappen aan het halen om het vervolgens op een krijsen te zetten. De reactie van de moeder is geniaal. Want ook zij begint zich te misdragen en gaat al schreeuwend en stampend op de grond liggen. Eenmaal uitgeraasd kijkt zij haar zoontje met een veelzeggende blik aan, waarna hij vervolgens braaf (en stil!) met haar meeloopt. Een heel duidelijk voorbeeld van spiegelen.
Spiegelen is het kopiëren van de communicatie of het gedrag van de ander. Zonder dat deze het merkt, met als doel contact te maken. Spiegelen geeft vertrouwen. Mits je het op de juiste manier doet én op het juiste moment. Wanneer kan spiegelen heel helpend zijn?
Bij wenkinderen
Kinderen die komen wennen, zijn op zoek naar veiligheid. Ieder kind doet dit op zijn eigen manier. De een wordt boos of verdrietig, de ander trekt zijn of haar knuffel nog maar eens stevig tegen zich aan. Op het moment dat je ziet dat het kind de knuffel stevig vasthoudt, ga dan spiegelen door ook een knuffel stevig vast te pakken. Gevolg? Het kind voelt zich gezien.
Gaat het kind voor het raam staan? Ga er naast staan en kijk naar hetzelfde punt als het kind. Je respecteert de ruimte die het kind vraagt en laat zonder iets te zeggen zien dat je er voor hem, haar of hen bent.
Als een kind zijn of haar zin wil krijgen
Dit is het jongetje van de Vicks reclame. Aan het onderzoeken hoe ver hij kan gaan. Waar liggen de grenzen? Kinderen kijken naar onze reactie en leren daarvan. Wil een kind appelstroop op zijn boterham maar is de appelstroop op, dan is een vaak voorkomende reactie van een kind “Ja maar ik wil appelstroop”. Ga spiegelen door te antwoorden met “Ja, ik wil ook appelstroop”. Door deze spiegeling zal het kind je allereerst verbaasd aankijken maar daarna zal de aandacht gelijk op iets anders gevestigd worden en is de appelstroop geen issue meer.
Om in contact te komen met een rustig kind
Je hebt er vast wel een aantal van in jouw groep: kinderen die rustig en fijn spelen en geen oogcontact maken als jij in de buurt komt. De reden hiervoor is ook nu weer voor ieder kind verschillend en een hele interessante om uit te zoeken. In deze situatie zorgt spiegelen ervoor dat je contact krijgt met het kind. Als het rustige kind aan het spelen is met de blokken door ze op te stapelen en weer om te gooien, ga dan naast het kind precies hetzelfde doen. Je zal zien dat er regelmatig een kleine glimlach te zien is.
Spiegelen is waardevol voor het maken van contact met het kind. Door contact kunnen jij en de kinderen aan de slag met de sociale vaardigheden. En die beginnen al bij de allerkleinsten.
Behoefte van het kind staat voorop
Let wel, succesvol spiegelen is situatieafhankelijk. Stel, een kind heeft door pure paniek een driftbui. Wanneer jij op dat moment hetzelfde gedrag laat zien – want: spiegelen -, doet dit heel wat met het veilig voelen van het kind. De paniek wordt bevestigd waardoor we eigenlijk verder van huis zijn. Kijk dus goed naar de behoefte van het kind en maak op basis daarvan de keuze of spiegelen de juiste methode is.
Succes!
Misschien lees jij deze blog terwijl jij al midden in het jaartraject “Sociale vaardigheden voor de allerkleinste” zit of ben je nieuwsgierig hoe jij de allerkleinsten kan ondersteunen bij het aanleren van sociale vaardigheden? Bekijk dan hier ons jaartraject. Ook te volgen door organisaties met een pedagogisch coach in dienst.