Pedagogisch coach met plezier groeien

Pedagogisch coaching: van verplichting naar toegevoegde waarde

Pedagogisch coaching: van verplichting naar toegevoegde waarde

Vanuit de wet IKK is het sinds 2019 voor kinderopvangorganisaties verplicht om pedagogisch coaching in te zetten voor haar medewerkers. Deze “verplichting” is voor veel organisaties een ware zoektocht gebleken. Want wat is precies de rol van een pedagogisch coach? Hoe werkt het? En met welk doel? Wij nemen je graag mee in onze kijk hierop.

Om bij het begin te beginnen: coaching is de meest persoonlijke manier van leren. Het is dè manier om duurzaam effectief gedrag te ontwikkelen en bewustzijn te creëren. Door middel van zelfonderzoek krijg je inzicht in gedrag waardoor je je kansen op het behalen van doelen vergroot.

Deze doelen zijn veelzijdig en persoonlijk. Waarbij de een behoefte heeft aan het vergroten van zelfvertrouwen, gaat het bij de ander om het verkrijgen van meer werkplezier of rust. Coaching gaat in op de behoefte van iemand en in het geval van pedagogisch coaching wordt dit gecombineerd met een focus op het realiseren van de visie van de kinderopvangorganisatie. Alles om de kinderen zo optimaal mogelijk te kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling.

De rol van een coach is het begeleiden van professionals in het inzichtelijk maken van de belemmeringen die tussen de persoon en het doel staan. Om vervolgens actiestappen te zetten om het doel te bereiken.

In de kinderschoenen

Vorige maand verschenen er twee interessante blogs over pedagogische coaching op Early Years blog. Niet alleen werd de toegevoegde waarde van coaching toegelicht, ook werden de kenmerken van goede coaching en een goede coach beschreven. Punten waar wij ons bij Viisas volledig in kunnen vinden. Maar ook punten die ons aan het denken zetten. Want doen wij zoals wij het horen – en willen- te doen?

Het antwoord daarop is wellicht verrassend want het antwoord is nee. Als pedagogisch coaches zijn wij volop in ontwikkeling. Ook wij blijven nog elke dag leren. Gelukkig maar! Dat blijven leren doen wij bij Viisas het liefst samen. Samen met jou en jouw collega’s.

Onze jaartrajecten zijn ontstaan dankzij jullie

Als coaches is het aan ons om pedagogisch professionals te laten groeien en bloeien. Wij ondersteunen leerprocessen door te spiegelen, te inspireren en te motiveren. Onze werkwijze hebben wij aan jullie te danken.

Door onze bezoeken aan kinderopvangorganisaties merkten we dat veel pedagogische professionals absoluut willen groeien maar het lastig vinden om een leerdoel te kiezen. Er is simpelweg te veel keus en waar begin je dan? In sommige gevallen werd het leerdoel bepaald door de leidinggevende en/of coach in plaats van door de professional zelf. Met als resultaat dat intrinsieke motivatie ontbrak. Zie dan nog maar eens een doel te behalen.

Naar aanleiding van bovenstaande ervaringen hebben wij onze coachingstrajecten ontwikkeld. Elk traject heeft een eigen thema. De pedagogisch professionals kiezen als team gezamenlijk één traject en gaan daarna twaalf maanden lang met het bijbehorende thema aan de slag. We delen het thema op in vier subonderwerpen waarbij we elk kwartaal overstappen naar een nieuw onderwerp.

Doorgroeien vanuit wat je al kan

Belangrijk onderdeel van elk traject is het persoonlijk ontwikkelplan. Voor velen van jullie is het opstellen van een persoonlijk ontwikkelplan waarschijnlijk niet onbekend. Het volledig realiseren van dit plan misschien wel. Het doel staat mooi op papier maar door de dagelijkse gang van zaken blijft het daar vaak bij. Bij Viisas kijken we daarom verder dan woorden. Wij kijken naar gevoel en haalbaarheid. Is de gewenste ontwikkeling realistisch? Is het haalbaar binnen de tijd die je hebt? Welk gevoel geeft het je? En welke van jouw kwaliteiten gaan jou hierbij helpen? Doorgroeien vanuit wat je al kan, zorgt namelijk voor een veilige en een plezierige groei. Het zet woorden daadwerkelijk om in daden.

Tijd is een veelal een belemmerende factor voor het behalen van doelen. Ook dat hebben wij dankzij jullie geleerd en het heeft ervoor gezorgd dat wij onze werkboeken praktijkgericht hebben opgesteld. Je gebruikt de werkboeken niet voor of na je werk, maar tijdens je werk. Zo blijf je continu bewust van je eigen gedrag en kan je inzichten direct toepassen. Kortom, je leert en groeit zonder dat het je extra tijd kost.

De toegevoegde waarde

Wat levert pedagogisch coaching op? Voor pedagogisch professionals zorgt coaching

voor persoonlijke groei zodat je werkt vanuit plezier, rust en ontspanning. Elke dag weer. Voor kinderopvangorganisaties zorgt coaching voor een werkomgeving waar de behoeftes en eigenschappen van medewerkers gesignaleerd, erkend en gevierd worden. En waar iedereen betrokken wordt op basis van de kwaliteiten die ze in huis hebben.

Zie coaching niet als verplicht nummer, maar als toegevoegde waarde. Want door samen in onze kracht te staan, maken we de kinderopvang telkens een beetje professioneler. Doe jij met ons mee?

1 reactie op “Pedagogisch coaching: van verplichting naar toegevoegde waarde”

  1. Als beginnend pedagogisch coach heb ik mogen ervaren hoe mooi het is om een gezamenlijk doel, missie te delen met de pedagogisch professional namelijk het kind, want als je dat als gezamenlijk doel voor ogen hebt kan je de coachee ondersteunen in wat zij nodig hebben om dat doel te blijven zien als missie, de missie om een kind te mogen begeleiden in zijn leven zonder dat de coachee uitgeput raakt en een hoge werkdruk ervaart, maar naar huis gaat met energie en zin in de dag dat ze weer mogen bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen. Ze mogen gaan voelen dat wat zij doen een heel groot onderdeel is van iets heel groots. Ik ben zo trots op alle professionals in de kinderopvang

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zien met eigen ogen, samen bouwen aan een sterke start! draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders