Wij zien de wereld allemaal anders

We zien de wereld allemaal anders

We zien de wereld allemaal anders

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Het alom bekende kinderspelletje. Raden wat de ander ziet. Als je het raadt, dan is dat eigenlijk best knap. We zien de wereld namelijk allemaal anders. Door opvoeding, cultuur, locatie of door ervaringen kan exact dezelfde (beeld)informatie tot verschillende interpretaties leiden.

Een goed voorbeeld daarvan is onderstaande afbeelding. Het plaatje is voor iedereen hetzelfde, alleen zie ik waarschijnlijk iets anders dan jij.

De één ziet een oudere vrouw, de ander ziet een jongedame en sommige mensen zien zelfs allebei en schakelen moeiteloos van oud naar jong en andersom. Wat we zien, kan verschillen. Wat we er bij voelen, kan dat ook. Lopen de rillingen over je rug bij het zien van de oudere vrouw of komen er juist warme herinneringen naar boven? Tovert de jongedame een glimlach op je gezicht of laat je haar liever links liggen?

In coachingstrajecten zie ik veel vergelijkbare situaties voorbij komen. Wat er met het plaatje gebeurt, kan ook op de groep gebeuren. Je bent allemaal op hetzelfde moment aanwezig maar je ziet of denkt wat anders.

Inleven en uitspreken versterkt de samenwerking

Heb jij soms dat je je afvraagt waarom een collega bepaalde dingen niet ziet? Waarom de collega niet op het kind reageert of waarom iets niet opgeruimd wordt? Dat kan tot flinke irritatie en/of frustratie leiden. De vraag is echter: ziet jouw collega wat jij ziet?

De kans is groot dat het antwoord op die vraag ‘nee’ is. Jij ziet de oude vrouw, de ander de jongedame. Om te voorkomen dat irritatie of frustratie de kop opsteekt, is het belangrijk om de situatie met een open blik te bekijken. Door jezelf in te leven in de ander, leer je je jouw collega beter kennen en begrijpen. Want misschien ruimt jouw collega het speelgoed niet op omdat de kinderen er nog mee aan het spelen zijn en hun spel niet wil verstoren.

Door naar elkaar uit te spreken wat je ziet en denkt, leer je het gedrag van je collega begrijpen en ontdek je zijn/haar/hen kwaliteiten. Weg irritatie en frustratie, welkom sterke en gelijkwaardige samenwerking.

Wees nieuwsgierig naar de ander

Voor coaches geldt hetzelfde als voor de collega’s die op de groep staan: wees nieuwsgierig naar de ander. Als pedagogische coach wil je ervoor zorgen dat een professional op een bepaalde manier handelt. We willen gemotiveerde professionals die graag willen leren. De dagelijkse realiteit ziet er echter vaak heel anders uit. Ook na de zoveelste uitleg, lijkt de professional maar niet in beweging te komen.

Vaak zit er een overtuiging vanuit eigen opvoeding achter waardoor de professional handelt zoals de persoon handelt. Kijk daarom eerst naar het waarom, prikkel de intrinsieke motivatie van de professional en werk vanuit daar naar het gewenste doel.

Als je intrinsiek gemotiveerd bent, doe je iets omdat je het graag wilt, niet omdat je van buitenaf wordt gemotiveerd dit te doen. Intrinsiek gemotiveerde pedagogische professionals weten kinderopvang betekenisvol te maken. Zij zorgen er voor dat de motor van leergierigheid blijft draaien. En wanneer zij groeien, groeien de kinderen in hun ontwikkeling met ze mee.

Blije pedagogisch medewerkers zijn blije kinderen en laat dat nou de basis zijn waardoor de kinderen ontspannen opgroeien. Wil jij ook met jouw team aan de slag? Lees dan hier meer over onze jaartrajecten of vraag vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zien met eigen ogen, samen bouwen aan een sterke start! draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders